Sunday, March 29, 2009

Punca Bateri Laptop Cepat Habis

Mungkin anda mengalami masalah bateri yang cepat berkurangan kuasanya menurun setiap bulan sehingga 1 jam sahaja walaupun dicas penuh. Anda boleh memanjang masa penggunaan notebook jika menggunakan bateri jika anda boleh melakukan langkah di bawah.
Pertamanya, anda perlu faham bahawa kadar processor bekerja mengikut berapa banyak aplikasi yang anda jalankan. Banyak aplikasi dilancarkan lebih banyak kuasa yang digunakan. Kurangkan aplikasi tidak penting semasa menggunakan bateri. Malware juga boleh mengganggu aplikasi.
2) Elak menyambung alatan USB. Sambung alatan USB (seperti thumbdrive semasa perlu sahaja. Jika anda menggunakan removal harddisk, anda bayangkan berapa banyak kuasa yang diperlukan untuk memusingkan disk dan membaca data.
3)Intel Core (semua yang mempunyai cap Core) mempunyai bug di dalamnya yang akan menyebabkan bateri cepat habis jika alatan USB disambungkan. Dapatkan patch dari Microsoft. http://support.microsoft.com/?kbid=936357 . Tapi hanya untuk Windows original sahaja.Tidak semestinya mengikut langkah diatas bateri tahan lama.
Perlu diingat, bateri mempunyai hayat yang pendek. Mungkin selepas setahun, bateri tidak lagi boleh dicas. Maka, dapatkan bateri yang baru.Juga penggunaan bateri. Apabila bateri sudah penuh cabut wayar adaptor,jika dibiarkan sahaja kebarangkalaian bateri cepat rosak adalah besar. Macam bateri handphone juga,Langkah-langkah ini hanya untuk memanjang tempoh penggunaan bateri pada satu-satu masa sahaja.

No comments:

Post a Comment